Από το βήμα της έκθεσης Θεσσαλονίκης, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ανέφερε σε μια σύντομη περιστροφή της ομιλίας του ότι, θα προχωρήσει ο διαγωνισμός για την επαναλειτουργία των ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Η λιτή αυτή όσο και σημαντική αναφορά, έγινε ύστερα από τη μεγάλη δημοσιότητα που πήρε σχετικό άρθρο του Θ. Κατσανέβα που δημοσιεύτηκε αρχικά στο SLpress και αναπαράχθηκε σε ευρεία κλίμακα από πολλές ιστοσελίδες, όπου αποκαλύφθηκε με αναμφισβήτητα στοιχεία η μεγάλη σημασία των ναυπηγείων και η εντολή της Κομισιόν για το οριστικό κλείσιμο των ναυπηγείων.
Ας ελπίσουμε ότι, η συγκεκριμένη θετική αναφορά του πρωθυπουργού αποτελεί συνειδητή πολιτική επιλογή για την επαναλειτουργία των μεγαλύτερων ναυπηγείων της Ευρώπης, η επαναλειτουργία των οποίων μπορεί να δημιουργήσει  πολλαπλασιαστικά 15-20.000 θέσεις εργασίας, με συνολικό ετήσιο τζίρο 3,5 δις ευρώ και κέρδη προ φόρων 300-500 εκ ετησίως. Με δεδομένη την αναμενόμενη υψηλή κερδοφορία τους, σοβαροί επενδυτές που μπορεί να αναλάβουν την επαναλειτουργία των ναυπηγείων, θα ήταν σε θέση να αποπληρώσουν ακόμα και το αμφιλεγόμενο πρόστιμο της τάξης του μισού δις ευρώ που έχει επιβάλλει η Ε.Ε.στα ΕΝΣ,  καθώς και  άλλα κόστη και επιβαρύνσεις τους σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Στο άρθρο που ακολουθεί, το οποίο στηρίζεται σε σχετική απόρρητη μελέτη που έχει δοθεί από το 2015 σε υψηλόβαθμους κυβερνητικούς παράγοντες,  αναδεικνύεται το όλο κρίσιμο αυτό θέμα. Εμείς θα είμαστε ευτυχείς αν ο αγώνας που έχουμε δώσει από την ιστοσελίδα μας αλλά και με πολλές αφανείς ενέργειες, έχει τελικά θετική κατάληψη, δημιουργηθούν χιλιάδες θέσεις απασχόλησης και τονωθεί η μεγάλη ναυπηγική παράδοση της χώρας μας.Το μέλλον θα δείξει.
Ευνόητο είναι ότι, οι άνθρωποι της ιστοσελίδας μας δεν έχουν καμιά απολύτως σχέση, προσωπική ανάμειξη ή εμπλοκή με τα συγκεκριμένα ή άλλα ναυπηγεία. Το μόνο που μας ενδιαφέρει είναι το καλό της χώρας. 

 

ΟΔΟΣ ΔΡΑΧΜΗΣ

 

Θεόδωρος Κατσανέβας
Κλείστε τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά χωρίς άλλη συζήτηση. Αυτή τελικά είναι η “διαταγή” που δόθηκε άνωθεν από την Κομισιόν στην Ελληνική κυβέρνηση ως απάντηση στις προσπάθειες του υπουργού Ανάπτυξης Μάριου Γεωργιάδη να προωθήσει διαγωνισμό για την επαναλειτουργία τους στις αρχές του νέου χρόνου. Ύστερα από σχετικές ανακοινώσεις που έκανε ο Υπουργός Ανάπτυξης, δόθηκε άνωθεν εντολή να μεταφερθεί  η αρμοδιότητα διαχείρισης των ναυπηγείων από το Υπουργείο ανάπτυξης στο Υπουργείο οικονομικών, το οποίο  είναι απ’ ευθείας υπόλογο στις Βρυξέλλες. 
Είναι προφανές ότι, η Κομισιόν παρακολουθεί στενά το θέμα και επιβάλλει δια ροπάλου τη διάλυση των μεγαλύτερων ναυπηγείων της Ευρώπης, των Ελληνικών Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ΕΝΣ), με αποτέλεσμα η ιστορικά μεγάλη ναυπηγική μας παράδοση να δεχτεί ένα τεράστιο και δυσαναπλήρωτο πλήγμα. Με την απώλεια τους χάνουμε ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στη ναυπηγική και αμυντική βιομηχανία, ενώ θα είμαστε  υποχρεωμένοι να αγοράζουμε πολεμικά πλοία από τις χώρες της ΕΕ. και να μη συμμετέχουμε στην παραγωγή τους ούτε στο ελάχιστο. Ήδη προωθείται η παραγγελία δύο φρεγατών που κατασκευάζονται εξ΄ολοκλήρου σε Γαλλικά ναυπηγεία, ενώ είναι ορατό το σχετικό ενδιαφέρον του Βερολίνου όπου βρέθηκε ο Έλληνας Πρωθυπουργός αυτές τις μέρες.
Σύντομο ιστορικό και το σήμερα
Τον Ιούνιο του 2008, η διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ που υπάγεται στον Πιέρ Μοσκοβισί, επέβαλε  πρόστιμο 230 εκ ευρώ στα ΕΝΣ  με το αιτιολογικό  ότι,είχαν επιδοτηθεί από το ελληνικό δημόσιο, κάτι που θεωρείται αθέμιτος ανταγωνισμός και  απαγορεύεται από τις Κοινοτικές οδηγίες και κανονισμούς. Την ίδια ώρα βέβαια, η Γερμανία, η Γαλλία και  άλλοι εταίροι  μας, προβαίνουν σε οργιώδεις ενισχύσεις των δικών τους ναυπηγείων και βιομηχανιών, χωρίς αυτό να έχει ανάλογες επιπτώσεις. Επισημαίνεται εδώ ότι, για αθέμιτο ανταγωνισμό και πολιτικές ντάμπιγκ, δηλ. εξαγωγές προϊόντων κάτω του κόστους, η Ουάσιγκτον, έχει επιβάλλει τεράστια πρόστιμα σε μεγάλες Ευρωπαϊκές βιομηχανίες κυρίως της Γερμανίας, όπως και μεγάλους δασμούς σε Ευρωπαϊκά και Κινεζικά Προϊόντα.  
Τελικά, το πρόστιμο με τους τόκους στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά της πτωχευμένης Ελλάδας, έφτασε στα 539 εκ. Λόγω της αδυναμίας καταβολής του, η  ελληνική κυβέρνηση συμφώνησε  με την  Ε.Ε. το 2010, να πουληθούν τα ναυπηγεία ή να αχρηστευθεί ο  εξοπλισμός για εργασίες σε εμπορικά πλοία και για 15 χρόνια, ένα μικρό μέρος τους, να χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά για πλοία του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Να χρηματοδοτούνται δηλ. μόνο από τον καταρρέοντα Ελληνικό κρατικό προϋπολογισμό. Με τη συμφωνία αυτή που συμφωνήθηκε να ισχύει μέχρι το 2025, είχε  ανασταλεί η λειτουργία του μεγαλύτερου μέρους των ναυπηγείων που απευθύνεται στη διεθνή αγορά, του επιλεγόμενου «εμπορικού τμήματος». Μέχρι πρόσφατα, λειτουργούσε το επιλεγόμενο «πολεμικό τμήμα» για την κατασκευή του τελευταίου υποβρυχίου Κατσώνη για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.
Σήμερα, η κατάσταση στην εμπορική ναυτιλία έχει αλλάξει ριζικά. Τα τελευταία χρόνια, τα μεγέθη κυρίως των δεξαμενοπλοίων έχουν αυξηθεί αλματωδώς και τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι τα μόνα στην Μεσόγειο όπου μπορούν να επισκευαστούν στη τεράστια δεξαμενή των 500.000 τόνων, που όμοιά της δεν υπάρχει στην ευρύτερη περιοχή. Μαζί με την δεύτερη μεγάλη δεξαμενή των 250.000 χιλ. τόνων, μπορούν να προσελκύσουν ετησίως πολλά από τα περίπου 400 πλοία μεγάλου μεγέθους που διαπλέουν τη Μεσόγειο και χρειάζονται ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες από τα πολλά περισσότερα μεγάλα σκάφη που διέρχονται μέσα από την ίδια θάλασσα.
Λόγω της μη λειτουργίας των ΕΝΣ και της έλλειψης παρόμοιων τεράστιων δεξαμενών και σχετικής τεχνογνωσίας στη Μεσόγειο, τα μεγάλα πλοία, οι πολλοί εν δυνάμει πελάτες τους, υποχρεώνονται να μεταβούν για ναυπηγοεπισκευές σε απομακρυσμένα μεγάλα ναυπηγεία στην Άπω Ανατολή  και ορισμένα μικρότερα, στα περιορισμένου σχετικά μεγέθους ναυπηγεία της Ρουμανίας και της Τουρκίας, αλλά και στα ναυπηγεία Σύρου που βιώνουν τελευταία μια ιδιαίτερα επικερδή περίοδο.
Τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά διέθεταν μέχρι πρόσφατα και τρεις μικρότερες πλωτές δεξαμενές (72 χιλιάδες, 60 χιλιάδες και 36 χιλιάδες τόνοι), κεκλιμένη ναυπηγική κλίνη για την καθέλκυση πλοίων ή τμημάτων τους, καθώς και συμπληρωματικά σχετικά μηχανήματα, υποδομές, εξοπλισμό και τεχνογνωσία, με δυνατότητες παραγωγής κάθε τύπου σκαφών, βαγονιών τρένων, λεωφορείων όπως και αμυντικού εξοπλισμού. Μια από τις πολύτιμες αυτές δεξαμενές έχει ήδη πωληθεί ως σκράπ, δηλ. ως παλιοσίδερα και την ίδια τύχη θα έχουν και οι άλλες, σύμφωνα με τις εντολές της Κομισόν.
Χάνεται η δυνητική απασχόληση 20.000 εργαζόμενων
Με δεδομένη την τεράστια ζήτηση για ναυπηγεπισκευές ειδικότερα που μόνο τα ΕΝΣ μπορούν να παρέχουν στη Μεσόγειο,τα ίδια ναυπηγεία θα μπορούσαν να έχουν τεράστια κερδοφορία. Ο βασικός εξοπλισμός τους είναι αξιοποιήσιμος ύστερα από επισκευαστικές εργασίες, ενώ υπάρχει ανενεργό, ένα ιδιαίτερα εξειδικευμένο  εργατικό δυναμικό, απαλλαγμένο από το κακό συνδικαλιστικό παρελθόν συγκεκριμένων «εργατοπατέρων» που έχουν απομακρυνθεί[1]. Σύμφωνα με σχετική μας μελέτη στην οποία στηρίζεται το παρών άρθρο[2], η επαναλειτουργία των ναυπηγείων σε ορθολογικές βάσεις με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, θα δημιουργούσε πολλαπλασιαστικά 15-20.000 θέσεις εργασίας στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Αττικής, με συνολικό ετήσιο τζίρο της τάξης των 3,5 δις ευρώ και κέρδη προ φόρων 300-500 εκ ετησίως.
Με δεδομένη την αναμενόμενη υψηλή κερδοφορία, είναι προφανές ότι, σοβαροί επενδυτές που θα αναλάμβαναν την επαναλειτουργία των ναυπηγείων, θα ήταν σε θέση να αποπληρώσουν ακόμα και το αμφιλεγόμενο πρόστιμο της τάξης του μισού δις ευρώ, καθώς και  άλλα κόστη και επιβαρύνσεις σε σύντομο χρονικό διάστημα. Αλλά οι δανειστές-δυνάστες μας φαίνεται πως προτιμούν να κλείσουν τα ναυπηγεία από το να εισπράξει η Ε.Ε. το τεράστιο πρόστιμο και να δοθεί δουλειά σε 20.000 άτομα. Προφανώς έχουν τους λόγους τους.
Το σκληρό πρόσωπο της ΕΕ
Τελικά, αντί για επαναλειτουργία ολόκληρου του ναυπηγείου το 2025 ή και νωρίτερα και συνέχιση της λειτουργίας του “πολεμικού τμήματος” στο μεσοδιάστημα όπως  προέβλεπε η αρχική απόφαση της ΕΕ, η Κομισιόν δείχνει το σκληρό της πρόσωπο, αφαιρώντας την αρμοδιότητα από το Υπουργείο Ανάπτυξης που επεδίωκε την επαναλειτουργία τους και  επιμένοντας στο οριστικό κλείσιμό τους. Σε σετική απάντησή  του στην Κομισιόν, ο ειδικός διαχειριστής Χριστόδουλος Σεφέρης  αναφέρει, μεταξύ άλλων ότι :
«Τα 16 εμπορικά ακίνητα των ναυπηγείων Σκαραμαγκά) που έχουν ήδη μεταβιβασθεί, θα αξιοποιηθούν από τον εκάστοτε πλειοδότη είτε ως γραφεία είτε ως αποθηκευτικοί χώροι είτε στο πλαίσιο κάποιας εμπορικής δραστηριότητας, ενώ δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ναυπηγείο. Όσον αφορά επιμέρους περιουσιακά στοιχεία, αφού ο πλειοδότης ανελκύσει τη βυθισμένη δεξαμενή 1, θα την εκποιήσει ως σκραπ. Το ίδιο θα συμβεί με τα δύο ρυμουλκά Κρόνος και Τιτάν μετά την ολοκλήρωση της μεταβίβασής τους».
Είναι προφανές ότι, έχει μεθοδευτεί το κλείσιμο και η  πώληση των πλωτών δεξαμενών και του τεχνολογικού εξοπλισμού έναντι ευτελούς τιμήματος ως σκράπ, δηλ ως παλιοσίδερα. Επιπλέον, ξεπουλιέται ο εξαιρετικά προνομιούχος χώρος των ΕΝΣ, μαζί με όλα τα ακίνητα και τον εξοπλισμό του που έχουν ήδη μεταβιβαστεί με  αδιαφανείς διαδικασίες και μαζί του χάνεται η τεράστια σχετική τεχνογνωσία που υπάρχει. Και το κυριότερο, απαγορεύεται να χρησιμοποιηθεί ως ναυπηγείο ! 
Και η λογική εξήγηση για το έγκλημα
Η Ευρωπαϊκή Ένωση επιβεβαιώνεται και εδώ ότι, λειτουργεί κατ’ εντολήν και προς όφελος των ισχυρών του βορρά και ειδικότερα της Γερμανίας. Φυσικά ποτέ κάτι τέτοιο δε θα γινόταν αν αφορούσε ναυπηγεία της Γαλλίας, της Πολωνίας, της Γερμανίας, τα οποία, εκτός των άλλων, επιδοτούνται πλαγίως  με σκανδαλωδώς χαριστικά δάνεια από τις δικές τους τράπεζες. Όταν πολλά παραδοσιακά ελληνικά ναυπηγεία έχουν κλείσει  ή βρίσκονται σε κατάσταση πτώχευσης, τα ναυπηγεία Bavaria στη Βαυαρία της Γερμανίας που δεν έχει θάλασσα και καμιά απολύτως παράδοση στις ναυπηγικές κατασκευές, έχουν εξελιχθεί στον κύριο εξαγωγέα ιστιοπλοϊκών σκαφών στην Ελλάδα, με εξωφρενικά ευνοϊκή τραπεζική χρηματοδότηση του 2/3 της αξίας των κατασκευών τους από γερμανικές τράπεζες. Αυτό και όχι μόνο, δεν το εκλαμβάνει ως αθέμιτο ανταγωνισμό και το αντιπαρέρχεται ο κ. Μοσκοβισί και η διεύθυνση ανταγωνισμού της ΕΕ.
Ας μην γελιόμαστε. Το μήνυμα είναι σαφές. Η Κομισιόν απαγορεύει στην Ελλάδα να έχει  αμυντική βιομηχανία και ναυπηγεία, παρ’ όλη την μεγάλη ναυτική της παράδοση και τον πρώτο εμπορικό στόλο στον κόσμο που διαθέτει. Με δεδομένη την απειλή από τον επιθετικό γείτονα εξ’ ανατολών που ανήκει στην ίδια συμμαχία του ΝΑΤΟ, η χώρα μας είναι υποχρεωμένη να ξοδεύει τεράστια ποσά από τον λυμφατικό οικονομικό της υστέρημα για την εισαγωγή πολεμικών πλοίων, αμυντικού εξοπλισμού και κάθε είδους πλεούμενων από τις χώρες του βορρά. Η Ελλάδα καταβάλλει το υψηλότερο ποσοστό του ΑΕΠ για αμυντικό εξοπλισμό μετά τις ΗΠΑ, την ίδια ώρα που η Γερμανία καταγγέλλεται από την Ουάσιγκτον ότι αθετεί τις υποχρεώσεις της στο ΝΑΤΟ, καταβάλλοντας πολύ μικρότερο ποσοστό του δικού της ΑΕΠ απ’ αυτό που υποχρεούται.
Στην «πτωχή πλην έντιμη Ελλάδα», η Κομισιόν επιτρέπει μόνο να έχει γκαρσόνια και κηπουρούς. Και να παραμένει φτωχή και εξαρτημένη, ευλογώντας την τύχη της που συμμετέχει στην Ε.Ε. και στην ευρωζώνη. Στο δίχτυ των κανόνων της Ευρώπης της Γερμανίας πιάνονται μόνο τα μικρά ψάρια. Γι’ αυτό και οι μικροί της δήθεν Ευρωπαϊκής Ένωσης, γίνονται συνεχώς μικρότεροι και φτωχότεροι και οι μεγάλοι συνεχώς μεγαλύτεροι και πλουσιότεροι.
……………………………………………….
[1] Μέρος του εξειδικευμένου αυτού εργατικού δυναμικού έχει μετεκπαιδευτεί για να προσληφθεί από ναυπηγεία της Κορέας, Ιαπωνίας και Κίνας, όπου τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά που δημιούργησε ο Σταύρος Νιάρχος το 1958, έχουν θεωρηθεί ως πρότυπα διεθνούς τεχνογνωσίας.
[2] Περίληψη της απόρρητης αυτής μελέτης έχει δοθεί σε κυβερνητικούς αρμοδίους από το 2015, ενώ η πρώτη δημοσίευσή μέρους της περίληψης έχει γίνει τον Απρίλιο στις 23/4/2018. Βλέπε εδώ https://odosdrachmis.gr/wp-admin/post.php?post=17788&action=edit. Οι ενδιαφερόμενοι αναγνώστες θα βρουν και άλλες σχετικές δημοσιεύσεις στην ιστοσελίδα :www.odosdrachmis.gr

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.